KAN HJELPE: All ære til varmeputer, sjokolade og smertestillende – men visste du at også yoga kan hjelpe mot menssmerter? FOTO: Scanpix
KAN HJELPE: All ære til varmeputer, sjokolade og smertestillende – men visste du at også yoga kan hjelpe mot menssmerter? FOTO: ScanpixVis mer

mensen

7 yoga-posisjoner som lindrer menssmertene


TOPP: All ære til varmeputer, sjokolade og smertestillende – men visste du at også yoga kan hjelpe mot menssmerter? Jepp, dét viser nemlig forskning.

Under finner du syv yoga-posisjoner som kan gjøre tante røds besøk litt mer overkommelig.

Ta på deg komfortable klær, finn et rolig sted, og sett i gang!

Denne saken ble først publisert hos Frida.se.

LES OGSÅ: Dette sier fargen på neglelakken din om deg

BARNETS POSISJON: Dette er en posisjon som sies å lindre stress og hjelper til med å slippe spenninger i ryggen. Sett deg på kne og len deg fremover, med armene nedover langs siden. Pust dypt. FOTO: Johanna Bengtsson
BARNETS POSISJON: Dette er en posisjon som sies å lindre stress og hjelper til med å slippe spenninger i ryggen. Sett deg på kne og len deg fremover, med armene nedover langs siden. Pust dypt. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer
SIDESTREKK: Sett deg med benene i kryss, løft armen over hodet, og strekk deg sidelengs og oppover. Hold rumpen på bakken, og strekk rygg og mage. Bytt deretter arm, og hold posisjonen i minst ti åndedrag. FOTO: Johanna Bengtsson
SIDESTREKK: Sett deg med benene i kryss, løft armen over hodet, og strekk deg sidelengs og oppover. Hold rumpen på bakken, og strekk rygg og mage. Bytt deretter arm, og hold posisjonen i minst ti åndedrag. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer
KAMELEN: Sett deg på knærne med rett rygg, ta tak i hælene dine, og skyt frem hoftene. Strekk deg forsiktig bakover. Hold posisjonen så lenge det føles komfortabelt.
KAMELEN: Sett deg på knærne med rett rygg, ta tak i hælene dine, og skyt frem hoftene. Strekk deg forsiktig bakover. Hold posisjonen så lenge det føles komfortabelt. Vis mer
HODE MOT KNE: Sitt med et ben utstrekt og det andre bøyd inn mot kroppen. Len deg fremover og over det utstrekte benet, og ta tak i foten dersom du klarer å nå den. Veksle gjerne mellom å være rak i rykken og å krumme den. FOTO: Johanna Bengtsson
HODE MOT KNE: Sitt med et ben utstrekt og det andre bøyd inn mot kroppen. Len deg fremover og over det utstrekte benet, og ta tak i foten dersom du klarer å nå den. Veksle gjerne mellom å være rak i rykken og å krumme den. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer
BUEN: Ligg på magen, ha haken på gulvet, bøy knærne dine og ta tak i foten. Løft så opp ben og overkropp så høyt du klarer. FOTO: Johanna Bengtsson
BUEN: Ligg på magen, ha haken på gulvet, bøy knærne dine og ta tak i foten. Løft så opp ben og overkropp så høyt du klarer. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer
KOBRAEN: Legg den på magen med håndflatene ved siden av skuldrene. Press så overkroppen opp ved hjelp av armene. Se i tillegg opp for å få maksimalt ut av posisjonen. FOTO: Johanna Bengtsson
KOBRAEN: Legg den på magen med håndflatene ved siden av skuldrene. Press så overkroppen opp ved hjelp av armene. Se i tillegg opp for å få maksimalt ut av posisjonen. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer
HVILENDE BUDDHA: Avslutt med å legge deg ned på ryggen og slappe av. Legg armene nedover langs siden, og trekk bena dine ut mot siden slik at fotsålene hviler mot hverandre. FOTO: Johanna Bengtsson
HVILENDE BUDDHA: Avslutt med å legge deg ned på ryggen og slappe av. Legg armene nedover langs siden, og trekk bena dine ut mot siden slik at fotsålene hviler mot hverandre. FOTO: Johanna Bengtsson Vis mer