VIKTIG: Å sove er essensielt for at hjernen og kroppen vår skal fungere optimalt i hverdagen. Sjekk våre best tips for en god natts søvn under! FOTO: Scanpix
VIKTIG: Å sove er essensielt for at hjernen og kroppen vår skal fungere optimalt i hverdagen. Sjekk våre best tips for en god natts søvn under! FOTO: ScanpixVis mer

søvn

lær deg å sove bedre

Ikke gjør dette før leggetid!


TOPP: Er du en nattugle som blir sittende oppe til langt på natt? Sliter du med å holde deg våken når du sitter i klasserommet?

Eller kanskje du ligger og vrir deg under dyna i mange timer før du sovner?

Styr unna disse seks søvnfellene og redd skjønnhetssøvnen din en gang for alle!

LES OGSÅ: Slik fjerner du (enkelt!) all kløe fra ullgenseren din

Søvnfelle 1: Du spiser godteri eller drikker brus før leggetid. Det er som oftest veldig godt med litt søtt på kvelden når du sitter og ser på favorittserien din – men i likhet med koffein, kan også sukker gjøre at du føler deg mer våken, fordi blodsukkeret ditt stiger.

Søvnfelle 2: Du drikker kaffe eller te på kvelden. Er du en av dem som koser deg med en varm kopp med kaffe eller te på kvelden? Sorry – det er ikke det beste du kan gjøre for kroppen før du skal legge deg. Drikke som inneholder koffein kan nemlig gjøre at du får økt puls og føler deg mer våken!

Om du er helt avhengig av noe varmt å drikke før sengetid, kan kamomillete uten koffein være løsningen.

Søvnfelle 3: Det er for varmt på rommet ditt. Det er veldig deilig å ha det varmt og godt når du skal sove, men varmen kan faktisk gjøre det vanskeligere for deg å falle i søvn.

Den perfekte sovetempuraturen er faktisk så lav som 15-18 grader, så sørg for å åpne vinduet eller sett ned radiatoren noen hakk.

Søvnfelle 4: Det er for lyst på rommet. Sørg for at rommet ditt er helt mørkt når du skal sove. Lyset trenger nemlig gjennom øyelokkene dine og vil påvirke døgnrytmen din!

Det kan også være en god idé å ikke pusse tennene og fjerne sminken rett før du legger deg, for lyset på badet er gjerne veldig sterkt.

Søvnfelle 5: Du sitter og stirrer på en skjerm. Vi vet det er vanskelig å legge fra seg mobilen på sengekanten, men hjernen din har godt av å få en liten pause før leggetid. Legg fra deg mobil, laptop eller andre tekniske duppedingser minst en halvtime før du skal sove.

Søvnfelle 6: Du blir liggende og tenke. Dette er den absolutt vanskeligste søvnfella å komme seg ut av. Det er typisk at hjernen vår begynner å bearbeide ting som har skjedd og bekymringer med en gang vi slukker lyset...

Forsøk å legge fra deg alle dårlige tanker og heller tenke på noe bra som har skjedd eller noe du gleder deg til. Er det veldig vanskelig å legge fra seg bekymringene, er et godt tips å skrive de ned når du legger deg – så kan du heller ta frem listen igjen dagen etter.

Tro oss, bekymringene vil ikke virke så uoverkommelige når du har fått sovet på det!