Virker det helt umulig å sove? Prøv noen av oppskriftene under for å berolige kroppen før du legger deg.  Foto: Fotolia
Virker det helt umulig å sove? Prøv noen av oppskriftene under for å berolige kroppen før du legger deg. Foto: FotoliaVis mer

| Tips

Sov bedre med sunn snacks

Har du vanskelig for å sovne om kveldene? Da kan du prøve ut noen av disse oppskriftene som hjelper deg til en god natt søvn!

At søvn er viktig er ingen hemmelighet, men noen ganger er det ikke like lett å sovne! «Bare én episode til!» har du sikkert tenkt, mens du med litt skyldfølelse trykker «neste episode» på Netflix. Andre ganger kan det være noe helt annet som forstyrrer den etterlengtede nattesøvnen.

Les også: Lær deg å sove bedre

Det er uansett ikke lett å sovne når man ikke er trøtt.

Vi har funnet frem fem oppskrifter som kan hjelpe kroppen din til å slappe mer av før du hopper til køys, og godt smaker de også!

Les også: Sov godt med te

Frokostblanding og skummet melk
Karbohydratene som finnes i frokostblandinger (helst müsli eller havregryn) kan hjelpe deg å sovne, mens proteinet i melken hjelper deg å sove tyngre. Ved å spise dette sammen vil du innta mer av aminosyren tryptofan, enn om du hadde spist/drukket dette hver for seg. Pluss at melk inneholder masse kalsium og magnesium som hjelper å produsere melatonin – kroppens søvnhormon.

Foto: Fotolia Vis mer

 

Gresk yoghurt og epler
Et viktig nøkkelord for bedre søvn: hydrering. Om du sliter med å sovne kan det være lurt å spise frukt med mye vann. For eksempel eple, melon, pære eller appelsin kan være gode erstattere for alle glassene med vann du har glemt å drikke i løpet av dagen! En av disse fruktene sammen med den proteinrike yoghurten gir deg den perfekte kveldssnacksen! Kutt frukten i terninger og ha det i en liten skål med gresk yoghurt naturell. Tips fra redaksjonen: Strø litt kanel på den greske yoghurten sammen med eplene for ekstra deilig smak.  

Foto: Fotolia Vis mer

Kjeks og ost
Proteinet fra meieriprodukter sammen med kjeksen gir kroppen masse kalsium, magnesium og tryptofan, noe som vi allerede har lært er superviktig for en god natt søvn. Prøv å finn en ost som inneholder lite kalorier og fett. (For mye fett kan holde deg våken.)

Foto: Fotolia Vis mer

Mandelsmør og banan
Du har sikkert fått høre hele livet ditt at det er viktig å spise bananer. Men hvorfor? Det inneholder masse B-vitaminer og sammen med mandelsmøret har du rene vitaminbomben. Mandler har mye proteiner, så med disse to sammen får du i deg masse magnesium og B6-vitamin. Igjen – pass på at du ikke får for mye av mandelsmøret, så hold deg til cirka en spiseskje før du tar kvelden. For mye fett kan nemlig gi motsatt effekt, og holde deg våken i stedet for søvnig!

Foto: Fotolia Vis mer

Kamillete og Digestive-kjeks.
Om du har mye vondt i magen og ikke får sove, kan kamillete være tingen. Det hydrerer kroppen og inneholder urter som beroliger nervene. Spis et par digestive kjeks (fås kjøpt i matbutikker) til før du legger deg, så vil kroppen føle seg klar for sengen. For en ekstra dose med proteiner, kan du spise litt ost eller mandelsmør til kjeksene, for å sovne enda fortere.

Foto: Fotolia Vis mer