MINDRE STRESSA: Mye å tenke på? Her er fem ting som gjør det mindre stressa. FOTO: Scanpix
MINDRE STRESSA: Mye å tenke på? Her er fem ting som gjør det mindre stressa. FOTO: ScanpixVis mer

stress

5 ting som gjør deg mindre stressa

Når du virkelig trenger å slappe av litt <3

TOPP: Vi er alle stressa fra tid til annen, og noe stress kan bare være sunt – men noen ganger går det faktisk for langt.

Så: Enten du stresser med eksamen, jobb eller andre ting, har vi laget en liste med noe du kan gjøre for å bli litt mindre stressa.

Lykke til <3

LES OGSÅ: Disse stjernene fikk nakenbildene sine lekket

1.Ta en «Instagram-pause». Om listen med ting du har å gjøre blir altfor vill – da er're greit med en liten pause.

Forskning viser faktisk at om du tar en ti minutters pause, og går inn på en nettside eller annet du liker på sosiale medier, faktisk øker kreativiteten og fokuset ditt. (Pssst: Husk å ikke la disse ti minuttene bli to timer da... Been there.)

2. Ikke send meldinger! Ring i stedet. Ikke skriv ned alle bekymringene du har til bestevennen din på SMS – ta heller en rask samtale på telefonen. En studie fra et universitet i Wisconsin, avslørte faktisk at å høre stemmen til en venn minsker stressnivået ditt.

LES OGSÅ: Skjønnhetstips for late jenter – disse må du få med deg

3. Lakk neglene. Sett deg ned å gi deg sjæl en fin manikyr! Det kommer til å få deg til å tenke på noe annet, samtidig som å gjenta én bevegelse mange ganger, får kroppen til å føle seg mer avslappet.

4. Svett det ut. Få ut stresset ved å trene litt; ta deg en joggetur, rask gåtur eller lignende. Dette vil hjelpe med å få den «negative energien» ut av kroppen, og klarne tankene dine.

5. Tøy ut. En avslappet kropp, gir en mer avslappet tankegang. Nettop dét er grunnen til at for eksempel yoga funker superbra mot stress.

Men om du ikke rekker yoga, kan du gjøre mye annet som både går raskt og er enkelt – du trenger faktisk ikke å reise deg en gang. Bare ta hendene sammen og strekk de over hodet. Samtidig som du strekker til høyre og venstre, kan du bevege hodet sakte fra side til side, og opp og ned.